Tuesday, June 9, 2009

beijing

well well, i'm home! miss miss home sangat2. setelah seminggu selama aku kat beijing, china, bergumbira,kini aku pulang membawa seribu kenangan.. ecehh!

beijing sangat bersih, kesemua toiletnya yang tiada paip mendidik aku untuk mengumpul botol air sebagai alat serba agak canggih jika dipakai secara manual untuk errkk..gune toilet :P mungkin penggunaan bahasa aku agak keling disebabkan jangkitan virus orang cina di beijing yang tak reti langsung speaking dan mereka berbahasa cina dengan aku membuwatkan aku terpinga2, aku dalam dilema, kamu, kamu2!(lirik lagu,teka kalau power). alhamdullilah juga kerana aku dan family terselamat daripada jangkitan virus H1N1 :P aku sangat happy semasa bercuti kat sane cume agak kurang kurang selesa dengan makanan nya. hari pertama,kedua,dan ketiga aku masih mampu bertahan dengan tabahnya.. diikuti pula dengan hari keempat aku sudah tidak mampu lagi unutuk bertahan memakan makanan yang sama setiap hari, ayam yang kecil2, ikan yang x sedap, sup telur yang kurang rase, air teh yang pahit :P. haa.. tadi merupakan menu wajib yang dihidangkan oleh restoran2 halal di sane. haishhh baiklah, tanpa membuang masa lagi, ingin aku ceritakan di sini diari kebeijingan aku :P
dari KLIA transit kat Hong Kong. then, teruskan perjalanan ke beijing. as usual, kapal terbang membuatkan aku pening2, sakit telinga dan tension. haha. setibanya di beijing. kami terus di bawa ke hotel. mase tu agak2 dalam pukul 10 malam. waktu sane ngan sini same je, x de perbezaan pun.

bgn pukul 4, semayang subuh. waduhhh, gile awal dah terang! haha.. tp,sambung tido balik. :P oke oke. berikut merupakan tempat2 yang kitorang pegi:

* forbidden city - sangat penat jalan2 sambil tgk2 serta mendengar cerita di sebalik bangunan2 tu(forbidden city)tp best! boleh tgk abg2 handsome diri tegak. ahha. keadaan di situ sangat terkawal dengan adenye bayak byk pengawal menjaga sini dan sane. sanggup berdiri tegak di bawah matahari :P aku juga telah recall balik ape yang belajar dalam subjek sejarah psl kitorang ade melawat tempat org dulu2 buwat peperiksaan awam :)

* melawat kilang silk - kitorang dipperkenalkan pula dgn kain sutera yang kitorang sediri da kenal. cume, die cerita mcm mane dorang buwat sume lps tu, ade la jual2 kain, maka, ibu pun borong la :)

* DR Tea - kat sini pulak, kkitorang melawat kilang teh, mcm2 name teh cina yang dorang perkenalkan, dengan sesi pembelajaran cara buwat teh dgn cara2 minum skali die ajar. ade jugak ibu beli walaupun bagi aku teh dorang pahit. aku rase china kekurangan gula, psl dorang punye teh sume pahit2. tgk la, bawak balik malaysia, sume jadi manis je, da kate bibik suke buwat 'teh manis...' :P

* akrobatik - wahhh, sangat enjoy tgk persembahan dorang. dengan bantuk badan yang lentik dan fleksibel :P tonggeng sane,tonggeng sini,lompat sane,lompat sini membuwatkan aku tertarik dengan skill mereka yang POWER! :P

* summer palace - oke. tym nih hujan. so, kitorang dipakse oleh penjual baju hujan kat sane untuk beli baju hujan yang dorang jual. dan kitorang beli psl comel dgn colourfulnye. ee bayarkan untuk aku dulu, ingat nak bayar balik. malangnya, ee telah mendapat kerugian, beliau telah ditipu melalui pembahagian baki wang. rugi sebanyak 9yuan bersamaan RM 4.50 kut. hee.. kat sane best sangat mandi hujan sambil kami kesejukan. jalan2 sehingga keletihan.

* great wall of china - sangat letih untuk sampai stage yang pertama. HAHA! tahniah lah kepada kitorang sbb sampai jugak dekat atas walaupun baru stage 1. itu pun, kitorang berjaya dapatkan HERO CARD dengan bayaran 4o yuan :D

* kilang mutiara, kristal, jade - best jugak. mahu terkeluar segala air liur tengok kewujudan sume barang2 ni. hee .. dan aku ade dapat gelang jade n mutiara! :O

* olympic stadium bird nest - melawat tempat olimpik 2008. sangat mengagumkan. besar2! power! canggih! :OOO

* shopping - sebanyak 3 tempat yang kitorang dibawa untuk shopping. dalam sume2 tempat yang kitorang lawat dalam mase beberape hari itu, tym shopping yang paling kitorang active sekali :P mmg syok. dapat itu dan ini. POKAI :P

kesimpulannya, aku sangat enjoy di sane. tp, agak kurang best sebab babah x ikut. kalau babah ade mesti kitorang berase sangat best best best pasal buleh tutt n tutt dan tutt! HAHA! x best jugak sebab x de along kerana kitorang adik beradik x bleh nak tutt! :D nway, thanx to babah kerana beri kitorang peruntukan belanja di tambah pula dengan credit card! belian untuk alnong ngan babah= SECRET! :x

No comments: