Monday, March 28, 2011

letter from ibu babah :)

assalammualaikum :)

sila pause lagu blog ini sebentar. JOM hayati video ni. lepas dah habis tengok play semula dan play kan lagi tanpa henti. baca entry kali ini sambil dengar muzik yang tenang ni :P haha


macam selalu , aku bersiar siar dalam dunia facebook, dan terlihat video post ibu yang menarik :) berulang ulang kali aku tengok video ni , tak jemu .

siang tadi, syaza ada cerita. semalam dia pergi education fair dekat uitm shah alam. katanya , sane ramai orang. sempit dan panas. berpusu pusu orang ke sana ke sini. tiba tiba, ada seorang ibu yang semangat berebut rebut nak berjalan dalam sesak ramai orang. tangan si ibu itu memegang kad pengenalan anaknya siap dengan slip keputusan SPM. semangat nya si ibu ? mesti risaukan tentang plan sambung belajar si anak kan ?

hari ini dan semalam , sekali lagi seperti biasa . aku berlegar legar dalam dunia facebook. ada si kawan ajak berborak . jelas , ayah nya sedang bantu dia cari scholarship. susah kan ? hari ni, di ruang facebook , sekali lagi dia menegur terus kata "ayah aku kelakar, tengah apply scholarship, dia gelak bila tak dapat" sabar nya si ayah, busy cari scholarship buat si anak demi masa depan yang tersayang :)

pulang dari terengganu, seoarang anak ini terus masuk kereta, salam si ibu dan terus melemparkan pandangan ke luar tingkap. si anak ini sedang sedih. jauh perjalanan, sunyi sepi diam membisu saja. tak berani kata apa. ibu juga diam. tiba tiba, lampu isyarat merah menyala tanda berhenti. ibu terus capai tangan si anak dan kata "tahniah, jangan sedih lagi. result tu dah okay, ibu dah cukup bersyukur. ibu langsung tak kisah. tahu yaya dah usaha" dan banyak lagi si ibu katakann.. dia sangat memahami aku. aku terus menangis teresak tak henti. masa itu, dapat lihat si ibu menangis juga..

sedarkann, banyak nya jasa ibu babah. mulut susah nak kata, susah nak cerita. tapi, kita semua faham kan ? kadang kadang, aku sendiri selalu terkasar bahasa dengan mereka. dulu, sebelum masuk sester, mesti ada saja yang nak dilawannya, biasa lah, bak kata orang zaman remaja baru nak up. tapi, masa dekat SESTER, fathia azalin orang yang asyik meraung saja, teringat kan parents haha. masa tu aku rasa, susah nya tak ada ibu di sisi. sunyi..tada siapa nak dengar cerita cerita hebat fathia :) susah tak ada babah, nak dapat semangat diaaa, jauh nye sekali !

aku ingat lagi , kadang kadang dulu bila rasa penat, aku akan cakap dengan ibu dengan nada 'malasnya nak cakap'. tak seperti biasa aku yang excited sangat bila bercakap. bila rasa serba salah, aku mintak maaf pada dia. tapi, dia langsung tak ingat, langsung tak perasan yang aku tengah buat salah. betul ke tak perasan ? aku tahu, ibu terasa. saja tak nak diluahkan :) baik.. sayangnyaa ibuuu..

dulu, aku melawat babah di ofis dia. malangnya bilik dia kosong. ada hal pejabat. dia manusia yang sibuk mencari nafkah untuk kami. mesti ayah ayah kamu semua pun macam tu juga kan ? mesti. aku berjalan dalam ruang ofisnya. kagum dengan babah. dia lelaki hebat :) dalam biliknya, ada tergantung gambar kami semua :)

mereka sentiasa doakan kita. mahukan yang terbaik buat kita. bila tengok video ni banyak kali. betul tersentuh. menangis mungkin :)

ingat yaa, syurga di bawah tapak kaki ibu. jom ingat balik jasa jasa mereka. lima minit, singkat saja masanya. tak kisah lah walaupun sekejap. asalkan kita dapat rasakan kehangatan kasih sayang mereka :) hayati video tu baik baik yaa, kawan :)

11 comments:

Anonymous said...

:)

Tooth Mechanics said...

hebatkan???

Allah, citkan manusia yg mane ade perasaan.. secebis drpd rase syg DIA..

2 br Allah kurniakan sikit, jd macammane ye?? SYG ALLAH dekat KT SUME??

amir arif said...

hmmm...sangat suka..
terharu sangat baca entry kali ni...kalau lah semua anak2 boleh nampak apa yg dah ibu bapa korbankan untuk kita ni kan, mesti aman dunia ni.takde lah jenayah nak berlaku.tak der lah anak2 muda runtuh akhlak; buang bayi sana sini..zina dan maksiat berleluasa....
tapi semua nya cuma KALAU!!

nway tahniah!!

fathia azalin said...

afifah , tu lahhh. hebat kan kuasa Allah :)

abg amir , terimas :)

nadiahbs said...

sedih gila video tu. sy tahan dr nangis kot sebab tgh online kat public ni.

Anonymous said...

maksu xdpt tgk video tu..sbb tgk kat pejabat,restricted.huhu..

tp maksu nanges bace post awak ni..touching je rase..papepun,congratulation!C.U.D.I.P.T

fathia azalin said...

alahai, hebat nye pejabat maksu :P

tapi, tak feel lah tade muzik die
haha

naisse said...

oh, great post, fathia.
thanks, a good reminder insya Allah

thumbs up. :)

Anonymous said...

tu la pasal...maybe dengar lagu lg best kot..awak buat ape je cuti?

fathia azalin said...

maksu, yaya dah jadi cikgu tadika islam mawaddah ;D

Anonymous said...

FUYOOOO!!!!best btol..rasenye baby nye impian pas spm nak keje kat tadika ni...hehe