Sunday, May 31, 2009

camping Dusun Eco Resort

best best sangat sangat! ok, aku baru balik dari camping. memang penat gile. tp, demi keinginan untuk aku menceritekan ape yang aku rase kat blogspot kesayangan ni, aku sanggup x terus tido bile balik ni :P haha.. sebenarnye, ni camping skolah lame. SEKSYEN 3, BANDAR KINRARA tercinta. cikgu ajak pegi! sungguh terharu :P serius dari hati dan perasaan (hee) aku sangat happy dapat camping dgn korang2 sume lagi. rase mcm best sgt! aku x rase yang aku dpt lupekan skolah ni. sampai aku cakap kat ibu, keseronokkannye membuwatkan aku nak skolah situ lagi. tp, ibu cakap " jdkan skolah tu kenangan manis n cipte pengalaman baru" n yes! i will do that! ok merujuk kepada title di atas, aku nak cite pasal camping! :))

first night

aku sampai lewat sket psl aku x pegi naik bas ngan dorang, aku naek kerete. sampai2 je, aku terus pegi surau, semayang maghrib bersame mereka. dorang sume terkejut dengan kehadiran aku! lps tu kitorang disumbatkan ke dalam dewan. bile ciikgu fazli ckp freeze, kitorang x bleh gerak. bile cakap free freeze, baru buleh gerak. kelakar gile. pastu, byk lagi game malam tu dan dan! hee kitorang dibahagikan kepada 12 kumpulan. berikut merupakan sedikit sebanyak yang aku ingat

fathia daos- group 5
fathi suriya- group 3
mashitah fatimah nabil- group 12
baby khatty- group 10
zafirah fadhil ali- group 6
pahri- group 4
zaki syikin-group 9
afdhal fiefah- group 11
nadzmi shahril- group 2

mmg kitorang sume x dpt group same2, agak kurang best, tp, biase la tu kan kan.. ok, lepas tu, kitorang ade jugak kene buwat homeguard cikgu fazli. bese r cikgu tu, pelik! haha sebelum aku cerita lebih panjang. aku nak cakap sket psl cikgu fadzley supaye korang2 yang bace x salah anggap. beliau merupakan seorang yang tegas! tetapi sporting! bergaul ngan kitorang mcm kawan n full of ideas.. die mmg sgt best dan kelakar! ingat balik tym dulu, bile aku kene marah ngan die psl cubaan untuk pegi belakang padang untuk beli nasi lemak kat luar sekolah (nafsu makan terlebih) best, walaupun kene marah depan sumorang yg main futsal :P berbalik kpd cerita asal. cikgu fadzly suruh kitorang duduk dalam kumpulan pastu, salam n cium tangan kwn la.. haiyoooo! setiap kumpulan ade bendahari, dan aku merupakan bendahari kumpulan 5. kitorang diberikan wang ringgit malaysia yang telah difotocopy dan ditandakan cop "contoh" keatasnye. kitorang kene kumpul duwit tu byk2 sepanjang kem dijalankan. kitorang kene buwat surat rasmi tender setiap hari untuk buwat kerje supaye dpt duit lebeh. mmg agak leceh, tp, menyeronokkan. kitorang jugak diberikan 2 biji telur untuk dijage. so, kitorang berusaha menjage telur tu sebaik-baiknya bagai menatang minyak yang penuh :P

second day

bangun sgt pagi psl kumpulan aku dapat tender kejut semua org bgn pagi dengan bayaran RM300. lps tu, kitorang buwat aerobik. aerobik yang kurang peluhnye :P. lepas tu, seramai 118 pelajar tu dibahagikan kepada 2 kumpulan besar. group 1,2,3,4,5,6 merupakan kumpulan pertama dan group 7,8,9,10,11,12 merupakan group kedua. kumpulan pertame pegi rock climbing dulu. yang kedue, pegi flying fox. so, aku yanh kumpulan pertame ni pun pegi la rock climbing dulu.. waduh banyak seram ouhh! sangat tinggi. maka, aku kegayatan! ahah.. sape yang buleh sampai kat atas mmg macho r. ahhaha. aku dikire ok la, psl lg beberape step je nak sampai. tp, kaki mmg menggeletar mcm kene current. ahha. aku ingat aku sorang je, rupenye, semue org pun macam tu. ade yang orang tu baru bape step naik, da x gerak2 naik lg psl kaki shaking gile2 hahaha.. tahniah kepade sesape yang buleh sampai atas skali tu. antaranye, fathi, pahri, suriya, fatimah zahra, dan sesape lg yg sampai :P terime kasih juga diucapkan kepada pak cik yang tolong jage tali rock climbing tu :))

lps da habis rock climbing, kitorang kene pulak lalu jambatan yang tinggi gile! ya allah, aku mmg nak meraung je tym kat tgh2 tu! tinggi gile! da la tinggi, panjang pulak tu jambatannye. tp, aku laluinye dengan hati yg tabah. dan kepada cikgu fadzly, terime kasih kerana menyoal siasat sy dan menakutkan sy. haha

lps tu, baru lah turn kitorang untuk buwat flying fox! cikgu fadzley mmg kurang asam. haha.. punye lame kitorang tunggu untuk turun. tp, die telah menahan aku , zaf, pahri, asrin, fadhil, dan beberape org yang laen kat atas tu. die x bagi kitorang turun2. so, kitorang org yang last2 turun. dalam mase menunggu tu, banyak gile bende yang kitorang cite, cite hantu la, pasal dorang sume dorang cite. ye r. da lame x jumpe. mmg best jugak tunggu kat atas, teman cikgu fadzly buwat keje amal :P nway, flying fox mmg best, tp, x terase sgt psl bende tu da selalu buwat. dan maybe coz da lame sgt kot tunggu kat atas tu. haha

lepas tu, kitorang sume makan tengah hari n sembahyang. sambung terus pegi aktiviti seterusnya, kitorang group pertame ni kene pegi aktiviti halangan. waduhh! gile susah. mule2, kitorang kene panjat tebing tinggi, pastu, kitorang kene panjat tebing yang diperbuwat drpd tali yang gile tinggi membuwatkan aku agak gayat sedikit. haha seterusnya, kene lalu tali dgn due org. pastu,kene pulak masuk dalam lumpur. yang ni mmg x bleh blah, psl aku sgt kotor. mmg kotor gile, tp, aku zaf, fad, pahri ngan beberape org lagi telah curi2 secare bergilir-gilir mandi kat paip diharamkan oleh cikgu.. haha. sambung pulak dengan halangan yang lebih dasyat. erkk, x dpt aku nak terangkan mcm mane halangan ni. kitorang kene lalu, 2 tali ni dr sini ke sane dgn meniarap kat atas tali tu. punye lah susah. tp, tahniah kepade aku kerane berjaye melakukanya dengan baik, laju dan selamat! cehh, sebenarnye, nak kate aku hebat! x pe la, org mengakuinye. haha.. diikuti dengan berjalan atas tali, pelbagai bentuk. yang ni senang sket. yang susat bile tym nak bergayut kat tayar. mcm beruk pun ade, tp, naik taraf r sket, tarzan :P alhamdulillah, aku telah lakukannye dengan hebat ! haishhh..

lepas kitorang lepasi segala halangan yang ade. kitorang kene pegi tempat rakit. kitorang kene buwat rakit sendiri menggunakan 8 buluh besar, 3 buluh kecil, 6 tong dan 25 tali. buwat rakit group by group.. mmg persaingan yg amat sengit. dalam kumpulan aku, aku dikire buleh tahan la dalam buwat2 bende ni, psl dulu KRS pun, ade je sume ikatan2 ni, pastu, buwat2 bende2 ni. so, yg byk ikat2 ni, cume aku, asrin ngan daos. yang lain tlg2 je.. sampai sekarang aku dapat rasekan kelenguhan tangan. mmg penat gile, da la mase yang die kasi sekejap. lps semua rakit2 siap, kitorang kene lumbe pulak. group fathi, rakit dorang mmg da hanyut ikatan da tercabut. ahhah.. kesian gile. rakit kumpulan aku sgt hebat. berfungsu dengan baik nye, cume lembab sket. x tau r nape.. pelbagai ilmu kayak yg aku gunekan, tp, x berjaye. lps bermain kat berakit dgn asyiknye, kitorang main2 sume, kitorang kene pulak bukak rakit tu. jadikan die sebagai buluh yg asal, haishh, ape merepek nih..

lps sume da siap, kitorang balik tempat camp pastu semue org terjun dalam kolam. aku ingat nak lepak2 tepi je, tp, dengan adenye sahabat2 seperjuangan yang over sporting, dan agak kurang asam. bukan setakat aku je dengan makanan2 yg aku tengah makan tu sekali dihumbannye dlm kolam. berbekal coki2 dan lollipop yang byk sgt cikgu beli. dgn selambanye, makan sambil berenang. kelakar gile! kotor pun ade jugak!yg pompuan2 ni men sembur2 air gune mulut dorang yang berperisa tu. mmg pengotor.. haishhh.. yang laki2 main bende ntah , aku pun x paham.. belasah2 cikgu fadzly pastu ape ntah lagi. x amek kesah sgt psl dorang. lps, mandi, kitorang sume mereadykan diri untuk menghadapi malam yg memenatkan!

malam kitorang ade night walk! dlm kumpulan aku, aku mmg x de geng langsung, so, aku ngan firdaus duduk depan skali dalam group 5, pahri pulak duduk blakang skali dalam group 4. fathi dr group 3 buleh pulak sesat pegi kat kitorang. so, kitorang 4 org jalan same2.. geng2 laen ntah kemane mane di merate rata. seperti bese la night walk dalam hutan, mmg memenatkan dan menyakitkan. dengan kejatuhan yg menimpa aku.. kelicinan yang x teragak2.. lumpur yang bertempiaran :P keluar2 hutan je, seluar da kotor, baju n kasut dah basah. mabdi peluh. tym night walk ni yang paling kelakar bile tragedi angsa tu. hee..

cani2, bile da habis night walk.. kire mcm da nak dekat sampai kat kwsn kem, aku, fathi, ngan pahri jalan same.. lampu suluh ade satu je, farid pegang, pastu, ade satu binatang depan kitorang, kitorang x sedar.. so, farid suluh kat bintang tu, rupe2nye, angse, angse itu pun menjerit dgn nyaring dan kuatnye. maka, aku, fathi ngan pahri punye terkejut. aku peluk fathi, pahri pun peluk fathi. takut gile ktorang sampai lari ke belakang sket. mmg, hilang macho mamat 2 org tu. haha..lps, angsa tu pandang je kitorang. pastu..

pahri : eyh, angsa kejar org x?
fathi : kejar r
fathia : wehh, takut r.. lari la jom.
fathi : k r, jom lari same2.
pahri : wei, kasi fathia lari dulu..
fathia : x nak! lari smae2, 1 2 3 lari!!


maka, lintang pukang la larian jarak dekat kitorang diikuti dgn suara merdu aku! ahha.. hek eleh, yang panasnye, angsa tu x kejar pun! bodo2 je kitorang! bile da sampai tu, kitorang sume kumpul2 dan tgk chelsea kalahkan everton sambil masing2 menceritakan ape yg berlaku sepanjang night walk td. mmg penat gile, sampai aku masuk bilik, mandi2 dan terus tido.

last day
bgn pagi, buwat aerobik mcm semalam. pastu, kitorang main yell2 tu atas arahan cikgu fadzly.. pastu, kitorang kene fikirkan persembahan untuk tgh hari. semue org kene buwat persembahan untuk dptkan duwit.. so, fikir punye fikir, kitorang buwat sketsa.. mmg semue persembahan pun mmg kelakar2 dan best2.. yang aku nye group mmg kelakar gile disebabkan aku salah masuk babak! mmg malu gile.. tp, relax je la kan.. tp, kene ejek2 sume tu bese r. haduii.. malu je! mcm mane boleh tercepat msk babak. hasihhh.. untuk breakfast pg td... kitorang berjaye mendapatkan tender. basuh pinggan cikgu ngan lap meja dgn bayaran RM 350.so, aku pun buwat la kerja.. bile semua perkara da selesai.. kitorang sume kene get ready untuk majlis penutupan. pakai baju t-shirt sukan sekolah.. setelah lame, aku x pakai.. hari ni, aku pakai.. semua perli2.. ahah... rindu ouh nak pakai baju ni.. heee..

majlis penutupan berjalan dengan lancar.. malamnye, mejoriti semue org tidur tym majlis penutupan, termasuklah aku, tibe2.. mate gelap je, sedar2 je, baru tau, aku tido rupenye :P tym penyampai hadiah, semua org segar.. hampeh je! juare di menangi oleh kumpulan 6! diketuai oleh fadhil. mamat ni mmg hebat pun. dgn arje2 keling die tu. ahahha.. haishh jeles2!

bile semue org kemas2 nak balik. kitorang sume kumpul dekat tapak kem tu. borak2, cite2.. best sgt.. pastu, dorang pun balek la.. lambaian terakhir aku adalah kepade pahri.. ouhh lupe nak kasitau, mamat tu kasi hadiah bufday! haha.. rantai! sgt cantek.. nanti, bile2 aku show off sket kat sini. thank you sgt2, even, aku da pindah still x lupe :) so, dorang pun balik... aku sedih sgt.. bile la nak dpt pengalaman mcm ni lg.. aku tau fathi pun sedih.. sebagai kembar yg memahami.. aku faham sgt die tu.. diam je dlm perjalanan balik.. pastu die pun ade cakap "berbeze gile kwn kat sini ngan kwn kat asrama".. sad :((

mcm tu laa camping aku tahun ni.. tp, nak diikutkan tahun lps lagi best.. cume tahun ni best sbb aku ngan fathi da x same skolah, so, kitorang mcm happy sgt2 dpt join dorang lagi.. aku mcm terharu gile.. walaupun, da x same sekolah, kitorang still rapat.. mmg la ramai org cakap bile duduk asrama, baru kite tahu mcm mane persahabatan sebenarkan... tp, aku rase x yah duduk asrama pun, aku da tau sume tu.. mmg byk lgi bende2 yg best jd kat kem.. tp, x bleh nak ceritakan kat sini :))

No comments: